וגר זאב עם כבש – הקריקטורה השבועית של עידית
מתוך אתר פַלַסְטִין אלְאַאן – فلسطين الان – פלסטין עכשיו
הסכם השלום בין ישראל לאמירויות לא הפתיע את העיתונאים של אתר אלגַ'זִירַה הקטרי.
מבחינתם, הייתה זו הכרזה על "הנישואין הפוליטיים"- א-זַוַאג' א-סִיַאסִי – الزواج السياسي בין אבו דבי לישראל אחרי מספר שנים של אירוסין- חֻ'טוּבַּה – خطوبة.
מדוע, לדעת אתר אלג'זירה, מיהר כל כך מנהיג איחוד האמירויות, מֻחַמַד בּן זאיד محمد بن زايد, לחתום על ההסכם עם ישראל?
אלה כמה מהסיבות שגרמו לו להזדרז:
1.עצירת תוכנית הסיפוח הישראלית – זה התירוץ העיקרי של איחוד האמירויות לחתימה על ההסכם.
- הצלת בן הברית הטובע – עיסקת הנורמליזציה -צַפְקַת א-תַטְבִּיע – صفقة التطبيع נועדה לזרוק חבל הצלה לראש ממשלת ישראל הטובע במשברים פוליטיים, משפטיים וכלכליים…
- הזדמנות לזכות בנשק אמריקאי ובמערכות ריגול ישראליות שיסייעו לשליט לרדוף את מתנגדיו מבפנים ולהילחם באויביו מבחוץ.
- חילופי הדורות גרמו גם לשינויים בדעות: השיח' זַאיד בּן סֻלְטאן, زايد بن سلطان, שייסד את מדינת האמירויות היה מגדולי התומכים במדינה הפלסטינית, ואילו בנו השלישי, השיח' מֻחַמַד בּן זַאיד, פוזל יותר לכיוון המערב וארה"ב.
- החשש מפני האיום הטורקי: לא פלא שההודעה על הנורמליזציה עם ישראל באה כמה ימים אחרי האיומים של שר ההגנה הטורקי. הוא איים לנקום באיחוד האמירויות על הנזק שגרמו בלוב ובסוריה.
- שיפור התדמית: הכישלון של איחוד האמירויות במלחמה בתימן קלקל את התדמית שלה בעיני העולם הערבי, וכן בעיני האמריקאים. על כן היה צורך לעשות צעד דרסטי שיסב את תשומת הלב מהכישלון, והוא להכריז על הסכם שלום עם ישראל.
לא רק הטורקים כועסים ומאיימים. נשיא איראן, חַסַן רוּחַאנִי, אמר בנאומו כי שליט איחוד האמירויות עשה טעות חמורה בהסכם עם ישראל, וכי זו "בגידה" חִ'יַאנַה – خيانة במדינת המפרץ.
האם תהיה נקמה?
ומה בקריקטורה?
הכותרת: פי אַחְצַ'אן א-תַטְבִּיע – في أحضان التطبيع – בחיק הנורמליזציה.
הערבי עם הכאפיה (בערבית: כּוּפִיָה – كوفية) מסמל את השליט הערבי. הוא מתרפק על הזאב השחור והמרושע בדמות ישראל.
הזאב משחר לטרף ומזיל ריר, ואילו הערבי מחייך בתמימות, עיניו עצומות, והוא אינו מבין את הסכנה הצפויה לו.
הזאב בתרבות הערבית נחשב לרמאי ובוגד. יש פתגם ערבי האומר: אַעְ'דַר מִן דִיבּ – أغدر من ديب – יותר בוגדני מזאב.
המאיירת העזתית, אֻמַיַה גֻ'חַא, أمية جحا מבטאת את שאט נפשה מהסכם השלום בין ישראל לאמירויות שהפקיר את הפלסטינים. היא מכנה אותו : אִתִפַאק אלְעַאר – اتّفاق العار– הסכם הבושה.
הידעתם?
איך קוראים להסכם השלום ומדוע? "הסכם אברהם- אִתִפַאק אִבְּרַאהִים – اتفاق إبراهيم". הוא נקרא על שם אבי שלוש הדתות המונותיאיסטיות (הנקראות גם הדתות האברהמיות – אלאַדְיַאן אלאִבְּרַאהִימִיַה – الأديان الإبراهيمية). באסלאם ידוע אברהם כ"חַנִיף" – המונותיאסט הראשון , אבי האמונה. הוא גם אבי הנביאים- אַבּוּ אלאַנְבִּיַאא – أبو الأنبياء. הנביא מֻחַמַד נחשב לאחד מצאצאיו של אברהם. לפי המסורת המוסלמית אברהם בנה את הכַּעְבַּה שבמֶכַּה יחד עם בנו ישמעאל. מערת המכפלה בחברון נקראת בערבית: אלמַסְגִ'ד אלאִבְּרַאהִימִי או: אלחַרַם אלאִבְּרַאהִימִי א-שַרִיף. المسجد الإبراهيميّ، أو الحرم الإبراهيميّ الشريف
לא כולם מתלהבים מההסכם: עשרים פעילים פוליטיים מהאמירויות פרסמו השבוע גילוי דעת, שבו הם מביעים את התנגדותם לנורמליזציה בין אבו דבי לישראל. לטענתם, ההסכם נוגד את החוקה של האמירויות משנת 1971, ומכיר בזכות ישראל באדמות הכבושות.
גם המופתי לא מרוצה? יומיים אחרי ההודעה על הנורמליזציה צייץ המופתי של סולטנות עומאן אַחְמַד בּן חַמְד אלחַ'לִילִי – أحمد بن حمد الخليلي בטוויטר שלו. הוא הזהיר את האומה המוסלמית מפני כל אפשרות של מו"מ על מסגד אלאַקְצַא, כי השחרור של מסגד אלאקצא מהכיבוש הוא חובה קדושה -וַאגִ'בּ מֻקַדַס – واجب مقدس, ואם הנסיבות לא מאפשרות לשחררו עכשיו, יש לסמוך על אללה שיעשה זאת.
עידית בר – מרצה על החברה והתרבות הערבית ומלווה מרצים. חוקרת ובעלת בלוג הקריקטורה השבועית של עידית.
לכל המתעניינים בהרצאות שלי על העולם הערבי:
נכון, עוד לא פרסמתי בפומבי, אבל אתם כבר יכולים להירשם להרצאה החינמית שלי
במסגרת הפרויקט של ביז – עסקים עושים עסקים
"קריקטורה בלי צנזורה?" על העולם המופלא של הקריקטורות הערביות.
האם יש קווים אדומים בקריקטורות?
האם מסוכן להיות קריקטוריסט ערבי?
על העוצמה של הקריקטורה במדינות ערב
ההרצאה תתקיים בזום ביום חמישי 10.9 בשעה 20:00 בדיוק
מי שנרשם יקבל את הקישור לזום חצי שעה לפני ההרצאה לתיבת הדוא"ל שלו, יעני בשעה 19:30
הנה הקישור להרשמה:
https://www.bizmakebiz.co.il/Members/1fa1a24b-82bd-46e5-b5a9-3e3c1a123cd4/Events/54145/
אשמח שתעבירו את הקישור לרכזים של מועדוני תרבות וארגונים שרוצים הרצאות מעשירות ומרעננות על החברה הערבית.