מרמים ונהנים

מרמים ונהנים

הקריקטורה השבועית של עידית

מרמים ונהנים – הקריקטורה השבועית של עידית

מתוך עיתון אלאַהְרַאם – الأهرام, מצרים

 

בחינות סוף השנה מתקרבות, ואצלנו בחינות הבגרות בעיצומן.

במצרים תופעת ההונאה והרמאות בבחינות נמשכת.

שר החינוך המצרי ד"ר טַארִק שַוְקִי – طارق شوقي מדגיש שיש לאפשר לתלמידים מרחב שקט ונוח לגשת למבחנים, ועם זאת להקפיד שלא תהיה פגיעה בטוהר הבחינות ורמאות – עִ'ש – غشّ.

מה העונשים הקבועים בחוק במצרים נגד הרמאים – אלעַ'שַאשִין- الغشاشين?

חוק מספר 205 משנת 2020 קובע:

מי שמדפיס או מפרסם את השאלות והתשובות של הבחינה ייכנס לכלא לתקופה של בין 2-7 שנים, וישלם קנס – עַ'רַאמֶה –غرامة של בין 100,000 -200,000 לירות מצריות – גֻ'נַיְה – جنيه.

התלמיד/הסטודנט – א-טַאלִבּ – الطالب המרמה לא יורשה לגשת למבחן בסמסטר הזה וגם לא בזה שאחריו, וייחשב לנכשל – רַאסִבּ – راسب – בכל המקצועות.

למה הם מרמים?

העיתונאי מֻחַמַד סַיִד – محمّد سيّد נדרש לסוגיה ותוהה מדוע התלמידים ממשיכים לרמות למרות ההחמרה בעונשים – תַשְדִיד אלעֻקוּבַּאת – تشديد العقوبات, ההזהרות והאיומים?

הוא מונה את הסיבות:

הלחץ הגדול – א-דַעְ'ט אלכַּבִּּיר – الضغط الكبير שמפעילים ההורים על ילדיהם להצליח במבחנים.

סיבות מוסריות – אַסְבַּאב אַחְ'לַאקִיַה – أسباب أخلاقية הנובעות מכך שלא מנחילים לילדים ערכים דתיים.

האינטרנט והטכנולוגיות החדישות הופכות את הרמאות במבחן לקלה יותר.

ומסקנתו – ההורים צריכים לחנך את ילדיהם לערכים – קִיַם – قيم ולא לצפות מהמורים או מהמוסד החינוכי לעשות את מלאכתם.

ומה אתם חושבים?

ומה בקריקטורה?

בבית הספר התיכון הממלכתי – א-תַ'אנַוִיַה אלעַאמַה – الثانوية العامة.

התלמיד הממושקף כועס ואומר לחברו: אֵיה א-טֻ'לְם דַה…מַפִיש תַסְרִיבּ אמְתִחַאנַאת וּכַּמַאן מַפִיש עִ'ש גַ'מַאעִי…נִנְגַ'ח אִזַאי?!! איזה חוסר צדק זה…אין הדלפת מבחנים ואין רמאות קבוצתית, אז איך בדיוק נצליח?

הידעתם?

תלמיד בשם מֻחַמַד יוּסֻף – محمد يوسف -מהעיר ג'דה – جدة בסעודיה כותב למופתי, פוסק ההלכה: "אני רואה סביבי תלמידים שמעתיקים ומרמים בבחינות אפילו בחודש רמדאן! הם טוענים שזו הדרך הטובה ביותר להצלחה – אַפְדַל וַסִילַה ל-א(ל)נַגַ'אח – أفضل وسيلة للنجاح. והם אכן זוכים לציונים גבוהים. ואילו אני נשאר מאחור…"

עונה לו המופתי: רמאות במבחנים אסורה – מֻחַרַם – محرم. זאת בהתבסס על דברי הנביא מֻחַמַד: מַן עַ'שַנַא פַלַיְסַ מִנַא – من غشنا فليس منا  – "מי שרימה אותנו הוא לא שייך לנו, הוא לא משלנו". זאת בגידה באמון, והרי נאמר בקוראן: "הוי המאמינים, אל תבגדו באללה ובשליח (שליח אללה – הנביא מֻחַמַד)" – יַא אַיֻהַא אלַדִ'ין אַאמַנוּ לַא תַח'וּנוּ אלְלַה וא-רַסוּל… –  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُول… סורת אלאַנְפַאל – الأنفال, פסוק 27.

עליך להשקיע מאמץ בלימודים גם אם לא תצטיין, כי הכי חשוב ללכת בדרך הישר.

מעניין אם התלמיד השואל אימץ את דברי המופתי או הלך בדרך הרמאים המצטיינים…

 

עידית בר – חוקרת ומרצה על החברה והתרבות הערבית

הרצאות – סדנאות – ייעוץ בין תרבותי

050-6289020

 

 

הקריקטוריסט: הַאנִי טֻלְבַּה – هاني طلبة

הרשמה לניוזלטר מבלוג הקריקטורות

תודה על הרשמתך

שתפו...

גלילה לראש העמוד

"עבודה ערבית"

קורס דיגיטלי על התרבות הערבית

להבין את המנטליות הערבית

את הקודים התרבותיים

את התפיסות והאמונות באסלאם

את שפת הגוף

קורס דיגיטלי שיפקח לכם את העיניים

איך ליצור תקשורת אפקטיבית עם העולם הערבי וערביי המפרץ בעקבות הסכמי אברהם

ולדעת להתנהג נכון במזרח התיכון 

שמונה פרקים

19 שיעורים מצולמים

לצפייה בזמן שנוח לכם

ובמחיר מצחיק

כל הפרטים כאן:

דילוג לתוכן