הפלות או לא להיות – הקריקטורה השבועית של עידית
מתוך עיתון הספרס هسبريس , מרוקו.
לפני כחודש נעצרה עיתונאית מרוקאית ,הַאגַ'ר א-רַיְסוּנִי هاجر الريسوني, בעוון הפלה בלתי חוקית וקיום יחסי מין לפני הנישואין. גם ארוסה נעצר עמה וכן הגיניקולוג ואנשי צוותו.
אלפי אנשים הביעו הזדהות עם העיתונאית המרוקאית הצעירה (בת 28) ברשתות החברתיות, ובראשם פעילי זכויות אדם. כבר שנים שהם דורשים לבטל את החוק שקובע עונש מאסר על הפלות, על קיום יחסי מין מחוץ לנישואין ועל בגידה בבן הזוג.
העיתון שבו עבדה א-ריסוני "אַחְ'בַּאר אלְיַוְם" – أخبار اليوم גם הוא יצא להגנתה. הוא פרסם מאמר זעם נגד הכפשתה ברבים וכותרתו – לא נתייאש. א-ריסוני ומקורביה רואים במעצרה ניסיון חיסול פוליטי, מכיוון שנהגה במאמריה למתוח ביקורת על מוסדות המדינה.
זה עתה הושק קמפיין שנושא את הסיסמה – "אני מחוץ לחוק" (חַ'ארִגַ'ה עַן אלקַאנוּן – خارجة عن القانون). בקמפיין זה מבטאות הנשים המרוקאיות את שאט נפשן מחוקים שאבד עליהם הכלח. הן זועקות לשינוי ולביטול החוקים המיושנים.
עשרת אלפים איש כבר חתמו על העצומה שתוגש לפרלמנט המרוקאי.
העצומה דורשת לאפשר לאישה להחליט בעצמה אם ברצונה לבצע הפלה, ולהפסיק לראות בגופה רכוש ציבורי.
סוף טוב הכול טוב- הקוראת הנאמנה והידענית מיכל בית הלחמי מעדכנת שמלך מרוקו חנן את העיתונאית והיא לא תבלה בכלא…מזלה שפר עליה!
תיאור הקריקטורה:
נושא ההפלות שנוי במחלוקת במרוקו. התייחסנו עד כה לתומכים בזכותה של האישה להפיל, ועתה נראה מה היא טענת המתנגדים.
המתנגדים להפלות במרוקו טוענים שהפלה היא המתה של יצור חי ומנוגדת לשַרִיעַה (ההלכה) המוסלמית.
הקריקטוריסט המרוקאי מוּבַּארַכּ בּוּעַלִי (مبارك بوعلي) חובר למתנגדים ללגליזציה של ההפלות – תַקְנִין אלְאִיגְ'הַאד – تقنين الإجهاض .
בקריקטורה נראה העובר בין שני להבים של מספריים ממתכת. הוא עומד להיחתך בעודו בחיים. הרבה דם עתיד להישפך שם…
מה דעתכם על הפלות? אתם בעד או נגד?
שאלות ואתגרים:
1.כמה הפלות נערכות במרוקו כל יום (בחשאי כמובן)? נחשו!
2. מה העונש הצפוי לגיניקולוג שביצע הפלה? ומה העונש לאישה? לפי החוק המרוקאי כמובן…
3. מה הם המקרים יוצאי הדופן שבהם מותר לבצע הפלה?
ושוב – מועדים לשמחה וחג שמח !!!
נתראה אחרי החגים אנשאללה!
בינתיים ספרו לחברים בארוחות החג על בלוג הקריקטורות.
אולי גם הם יתעניינו…
והנה התשובה לשאלה מהשבוע שעבר- במה שונה המחאה הנוכחית בעיראק מהמחאות שהיו בה ב– 2011 וב- 2018 ?
לפי פרשנים עיראקיים המחאות הפעם שונות מהמחאות שהיו בשנים עברו, שהיו בעיקר על רקע כלכלי.
עתה הן מופנות בעיקר נגד ההשפעה האיראנית בעיראק.
יש מודעות גדולה יותר לכך שעיראק משחקת לידי טהראן.
משטר האייתולות משתמש בעיראק כדי לממש את האינטרסים שלו על חשבון העם העיראקי.
ההמונים העיראקים קצו בכך. הם דורשים שהאיראנים יחזרו למקום שממנו באו.
עכשיו הדרישות של המוחים הן לא רק כלכליות, אלא גם פוליטיות.
רפורמות כלכליות לא יספיקו להם עכשיו.
הם רוצים לשנות את המשטר מן היסוד.
כמו כן יש לציין שמספר ההרוגים והפצועים הפעם גבוה יותר מהמחאות הקודמות.